12.4.07

DK| Den digitale arbejdsplads

Jeg beskyldes ofte for ikke af kunne huske, og måske til tider virke en anelse perpleks. Det kan for så vidt også være sandt nok. Og det skal jeg ikke bortforklare og undskylde – Jeg er nu en gang som jeg er.

I forbindelse med læsning af Microsofts hvidbog om den digitale arbejdsplads gik det op for mig, hvorfor en del af min manglende huske evne kommer til udtryk som den gør – små (ligegyldige) detaljer. Ligegyldige er mit indtryk af dem, og altså mit filter der således sortere disse for mig uvæsentlige informationer fra. (Tryk på overskriften for at komme til den engelske version af hvidbogen - som egentlig er en Bill Gates tale - Jeg har også en pdf...)

Når jeg skal forklare en af de evner jeg selv syntes at besidde – at skabe overblik over ellers komplekse ting. Så er en indre visualisering oftest svaret. Da det jo foregår inde i hovedet og jeg ikke selv har de grafiske evner til at lave en tegning der kan vise det, må jeg henlede opmærksomheden på det udmærkede program MindManager. Programmet danner mindmaps, og de representerer et logisk billede at mit indre overblik.

Dermed er det ikke sagt at min hjerne er som MindManager og omvendt. Hjernen fungerer langt mere komplekst end noget program nogen siden kan modellere, og programmet kan også ting med det elektroniske mindmap som jeg ikke kan med mit indre…

Jeg tror at evnen til at kunne skabe overblik til dels fås ved at ofre lidt af detaljerings niveauet.
Det kan lyde som en dårlig handel, men hvis man tænker modulært og vælger at fokusere på det rette niveau på det rette tidspunkt, så får man alligevel detaljerne med. Eller som en gammel lærer sagde til mig ”En elefant spises en bid ad gangen”.

No comments:

youComment

If you have any input to any of the stuff you read on my blog, please let me know in the comments or -

Chat with me